Na czym w praktyce polega strategia omnichannel?
16 lipca, 2022Żyjemy w czasach, gdy e-commerce odgrywa kluczową rolę i dzień po dniu dogania tradycyjne formy robienia zakupów. Wzrost ten został jeszcze bardziej spotęgowany przez pandemię. Dla wielu osób to były pierwsze kontakty z regularnym kupowaniem przez Internet. Ważne jednak jest to, aby podtrzymać ten trend, zachować zaufanie dotychczasowych kupujących i koniecznie też dotrzeć do nowych osób. Właściciele sklepów internetowych mają przed sobą nie lada wyzwanie. Jak temu sprostać? Odpowiedzią ma być strategia omnichannel. Sprawdź, na czym ona polega i jakie korzyści zapewnia.
Czym jest omnichannel?
Konkurencja w branży e-commerce staje się coraz większa. Doskonalenie oferty to za mało, a nawet obniżka cen, może nie być wystarczająca. Podczas zdobywania klientów w sklepach internetowych bardzo duże znaczenie odgrywa tzw. customer experience, czyli nastawienie się na doświadczenia klientów. Co ciekawe ten czynnik zaczyna być pomału istotniejszy nawet od ceny czy marki.
Jak wykorzystać potęgę wartości związanych z customer experience? Odpowiedzią na to pytanie może być właśnie strategia omnichannel. W końcu omnichannel uznaje klienta za centralną część biznesu, a w tym przypadku sklepu online. Najważniejsze staje się to, aby zapewnić mu pozytywne doświadczenia.
Sposób dotarcia do klienta odbywa się wtedy na wiele sposobów – poprzez Social Media, wyszukiwarkę Google, smartfona, a nawet sklep stacjonarny. Dopiero skumulowane działania w obrębie wszystkich tych kanałów sprawiają, że efekty są naprawdę korzystne. Ważne jest jednak to, by dopilnować tego, żeby we wszystkich tych miejscach był widoczny jeden, spójny przekaz.
Sekretem omnichannel jest budowanie świadomości na temat marki, zaspokojenie potrzeb klientów, dostosowanie się do ich przyzwyczajeń, a to wszystko ma doprowadzić do zbudowania lojalności. Dziś to sekret płynności i budowania stabilnej firmy.
Dlaczego warto wdrożyć strategię omnichannel?
Omnichannel to skuteczna metoda, której celem jest zyskanie stałych klientów, którzy będą ufali firmie i chętnie wybierali jej produkty. Budowanie doświadczenia rozpoczyna się tutaj już na samym początku, czyli w momencie, gdy klient dopiero po raz pierwszy zapoznaje się z firmą. Nadal jest podtrzymywane to na kolejnych etapach tj. podczas nawiązywania współpracy, dokonywania zakupu przez konsumenta oraz koniecznie podczas obsługi posprzedażowej. Każdy z tych etapów koniecznie musi się łączyć i współgrać ze sobą. Wszystko to w naturalny sposób prowadzi do powstania tzw. mapy podróży klienta.
Podczas budowania lojalności zastosuj takie metody, jak stworzenie systemu lojalnościowego, zaoferowanie rabatów za punkty, możesz informować też o promocjach w newsletterze itd.
Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie strategii omnichannel ze względu na jej skuteczność i elastyczność. Bez obaw dostosuj ją do specyfiki swojej branży i oczywiście do grupy docelowej.